close
تبلیغات در اینترنت
اثبات ولایت فقیه با آیات قرآن
آخرین مطالب

اثبات ولایت فقیه با آیات قرآن

ولتکن منکم أمّة یدعون إلی الخیر و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر [ آل عمران: 104]

توضیح:

در قرآن امر به معروف و نهی از منکر وظیفه تمام مسلمانان قرار داده شده. در همین سوره آل عمران آیه 110 امت اسلامی رو امت وسط معرفی می کنه که صفت بارز این امت امر به معروف و نهی از منکره. پس چی میشه که تو آیه 104 امر به معروف رو علاوه بر وجوب کلی، به یه عده به طور خصوص واجب می کنه؟. اگر فرقی بین این دو وجوب نباشه که العیاذ بالله خدا لغو گفته. خدا حکیمه و هرگز دچار لغو گویی نمی شه. پس حتما فرقی بین این دو وجوب هست. یه وجوب بر همه مسلمانان، یه وجوب هم فقط بر عده خاصی. با قرار دادن این دو آیه کنار هم به راحتی می شه نتیجه گرفت که در هر صورت امر به معروف و نهی از منکر بر مسلمانان واجبه. اما گر تونستند حکومت تشکیل بدن، علاوه بر عموم مردم، به طور خصوص حاکم و دستگاه حاکمه باید امر به معروف و نهی از منکر کنه. این یعنی اینکه خدا از مسلمانان انتظار برپایی حکومت دینی رو داره. خب کی باید تشکیل حکومت بده؟. تو منطق قرآن حکومت مخصوص افراد صالح است. تو آیه 41 سوره حج می خونیم: الذین إن مکناهم فی الارض اقاموا الصلاة و ءاتوا الزکوة و امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر و لله عاقبة الامور. صفات حاکم باید این باشه تو منطق قرآن. همچین شخصی غیر از پیامبر و امام و فقهاء چه اشخاصی می تونن باشن؟. جالب اینه که خداوند در مورد قوم حضرت موسی علی السلام هم همچین تعبیری داره. حاکمان بنی اسرائیل چه اشخاصی بودن؟. حضرت موسی، وصیش حضرت یوشع، حضرت سموئیل، حضرت داوود، حضرت سلیمان. اینها همه پیامبر بودن و حاکم. اونوقت خدا در مورد این قوم تو آیه 24 سوره فاطر می فرماد: و من قوم موسی امة یهدون بالحق و به یعدلون. بعضی از قوم حضرت موسی عهده دار این مسئولیت بودند. اون عده کیا بودن؟. اشخاصی که عالم به دین بودن.

اصولا امر به معروف یعنی امر به خوبی ها، و نهی از منکر یعنی بازداشتن از بدی ها. تا کسی ندونه خوبی و بدی چیه که نمی تونه امر به معروف و نهی از منکر کنه. باید عالم به این خوبی و بدی ها باشه. غیر از متخصص دین که همون فقیه هست کسی نمی تونه امر به معروف و نهی از منکر کنه. از امام صادق علیه السلام روایت وارد شده که آمر به معروف و ناهی از منکر باید عالم به معروف و منکر باشه. [ وسائل الشیعة، ج 11، ص 400 ]

2-   فلولا نفر من کل فرقة منهم طائفة لیتفقهوا فی الدین و لینذروا قومهم إذا رجعوا إلیهم لعلهم یحذرون [ توبه: 122 ]

توضیح:

این آیه معروف به آیه نفر هست. نفر به معنی کوج کردنه. می فرماد: چرا از هر گروهی بعضیاشون بلند نمی شن برن تفقه در دین پیدا کنن و فقیه بشن و وقتی عالم شدن برگردن و قوم خودشون رو انذار کنن؟. در این آیه چند چیز مورد توجهه. یکیش اینه که لفظ فقه و تفقه در دین رو آورده که از این روشن تر نمی شه اسم فقیه رو تو قرآن پیدا کرد.

نکته بعدی اینه که فرمود از هر فرقه ای یه عده بلند شن برن فقیه بشن. یعنی این آیه مربوط به همه مسلمونا نیست. مربوط به یه عده خاصیه.

نکته بعدی اینه که می فرماد: وقتی برگشتن تو قوم و قبیله خودشون اونهارو انذار بدن. از اشتباه و خطا بر حذر دارن و از خشم و غضب خدا بترسونن. من از شما می پرسم: نذیر صفت کیه؟. وقتی قرآن می خونید تو آیات متعدد خدا به کیا می گه نذیر؟. پیامبران، درسته. أَوَ لَمْ يَتَفَكَّرُوا ما بِصاحِبِهِمْ مِنْ جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلاَّ نَذيرٌ مُبين‏ [ اعراف: 184 ] می فرماد پیامبر نذیره. از این دست آیات فراوونه. خب خدا تو آیه مورد بحث می فرماد این یه عده که رفتن فقیه شدن باید نذیر باشن، مثل پیامبر. برا همینه که پیامبر فرمود العلماء ورثة الانبیاء. یکی از وظایف رسول خدا چی بود؟. این که به محض توانایی و قدرت داشتن باید تشکیل حکومت می داد. جالب هم اینه که این آیات تو سوره های مدنی اومده. یعنی تو مدینه و بعد از اینکه رسول خدا تشکیل حکومت داده این آیات نازل شده که پیامبر نذیره و فقهاء هم باید نذیر باشن.

3-  انا انزلنا إلیک الکتاب بالحق لتحکم بین الناس بما ارئک الله [ نساء: 105 ]

توضیح:

خداوند تو این آیه خطاب به رسول گرامی اسلام می فرماد: ما قرآن رو بر تو نازل کردیم تا اینکه به واسطه او بین مردم حکم کنی.

خواهش می کنم به چند نکته دقیق توجه کنید:

ما مسلمونها قائلیم که دین ما آخرین دین و پیامبر ما آخرین پیامبره و قرآن کتاب جاویدان ما است. رسول خدا فرمود: إنی تارک فیکم الثقلین. کتاب الله و عترتی. ما إن تمسکتم بهما لن تضلوا ابدا. و لن یفترقا حتی یرد علی الحوض. حدیث ثقلین. من دو چیز گرانبها رو برای شما به یادگاری می ذارم. کتاب خدا و عترت من که با تمسک به آنها هرگز گمراه نمی شید. و این دو هرگز از هم جدا نمی شن تا اینکه تو قیامت کنار حوض کوثر بر من وارد بشن. این یعنی اینکه تا قیام قیامت هم باید قرآن بین مردم باشه و هم اهل بیت پیامبر.

حالا دوباره به آیه مورد نظر توجه کنید: دلیل اینکه قرآن رو بر تو نازل کردیم ای پیامبر، این بوده که به واسطه اون بین مردم حکومت کنی. خب این یعنی بعد از اینکه رسول خدا از دنیا رفت قرآن دیگه کارآیی نداره؟. خب نه، اهل بیت هستن و جای پیامبر حکومت و حکمرانی می کنن. خب، بعد از اهل بیت چی؟. دیگه دلیلی برای نزول قرآن باقی نمی مونه؟. اگر قائل به حاکمیت ولی فقیه نشیم باید بگیم که قرآن برای همون زمان اهل بیت بوده و بس. بعد از اونها دیگه فایده ای نداره تا اینکه امام زمان بیاد. در صورتی که اعتقادمون بر اینه که قرآن تو همه زمانها از نیازهای بشر رفع مشکل می کنه. خود قرآن هم ادعاش اینه. روایات فراوونی هم داریم که به همین مطلب اشاره کردن. خود حدیث ثقلین هم که خوندیم براتون. پس باید چیکار کنیم؟. چاره ای نیست جز اینکه بگیم بعد از ائمه علیهم السلام هم باید عده ای باشن که آشنا با مفاهیم قرآنی باشن و به واسطه قرآن بین مردم حکمرانی کنن. خب، آشناترین افراد به قرآن کیا هستن؟ فقهاء.

 


1-   

4-  وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ يُطيعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيمٌ

وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ مَساكِنَ طَيِّبَةً في‏ جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ [ توبه: 71 72 ]

توضیح:

خدا جامعه اسلامی رو به دو دسته تقسم می کنه: آمر یا مطاع، مأمور یا مطیع. اینجا دیگه بحثی از سرپرستی پیامبر نیست، داره در مورد مؤمنان صحبت می کنه. بین خود مردم یه عده ولی هستند و یه عده دیگه مولی علیه. خب این چه افرادی هستند که قراره ولایت داشته باشند؟.

5-  إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فيها هُدىً وَ نُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذينَ أَسْلَمُوا لِلَّذينَ هادُوا وَ الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ كِتابِ اللَّهِ وَ كانُوا عَلَيْهِ شُهَداءَ فَلا تَخْشَوُا النَّاسَ وَ اخْشَوْنِ وَ لا تَشْتَرُوا بِآياتي‏ ثَمَناً قَليلاً وَ مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ [ مائده: 44 ]

توضیح:

پیامبران بنی اسرائیل و عالمان ربانی از طرف خدا مأمور تشکیل حکومت شدن تا در سایه تعالیم تورات بر مردم حکومت کنن. زمانی که پیامبران هستند حکومت با پیامبرانه، اما وقتی پیامبران نیستند علمای ربانی و الهی باید تشکیل حکومت بدند.

6-  يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في‏ شَيْ‏ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلا [ نساء: 59 ]

توضیح:

تو این آیه خداوند تعالی به مؤمنان دستور می ده که از خدا و رسول خدا و اولی الامر اطاعت کنید و اگر جایی دچار اختلاف شدید رجوع کنید به گفته های خدا و رسول خدا رجوع کنید. در اینجا خدا به مؤمنان دستور می ده از سه نفر اطاعت کنند. یک: خدا، دو: رسول خدا، سه: اولی الامر. خدا و رسول که واضحه، اما باید دید اولی الامر چه اشخاصی هستند. یه عده می گن منظور از اولی الامر اهل بیت علیهم السلام هستندکه با دلیل عقلی و نقلی معصومند و اهل گناه و خطا و اشتباه نیستند. اما ما می گیم منظور آیه فقط اهل بیت نیستند. چون تمام اهل بیت معصومند و هر گز اشتباه نمی کنند و هر چی که بگن صد در صد درسته و همون گفته های خدا است. خب، با این اوضاع شما برای ما ادامه آیه رو معنا کنید که می فرماد: اگر اختلاف و تنازع کردید به گفته های خدا و رسول خدا رجوع کنید. اولا: مگه اهل بیت اشتباه می کنند که بخوان با گفته های خدا و رسول خدا اشتباهاتشون رو برطرف کنند؟. ثانیا:  مگه خدا و پیامبر بارها نفرمودند که از اهل بیت اطاعت کنید، پس اختلاف یعنی چی؟. مگر پیامبر تو حدیث ثقلین نفرمود که از قرآن و اهل بیت اطاعت کنید و اطاعت از اونها باعث نجات می شه؟. پس اختلاف و منازعه یعنی چی؟. یعنی خدا داره می گه که می تونید با اهل بیت مخالفت کنید؟. معلومه که نه. خب پس آیه چطور معنا می شه؟. معنیش این طوره که اولی الامر رو اعم از معصوم و غیر معصوم بگیریم. هم شامل ائمه می شه و هم شامل فقهاء. ائمه که اشتباهی نمی کنند چون عالم به همه چیز هستند. اما اگر فقیهی در موردی شک داشت، و یا اشتباهی از اون سر زد، باید به فرموده های خدا و رسول خدا رجوع کنند تا اشتباه و عدم علم خودشون رو به علم و درستی تبدیل کنند.

مطالب مشابه

ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی