close
تبلیغات در اینترنت
چرانمازراعربی بخوانیم
آخرین مطالب

چرانمازراعربی بخوانیم

چرا نماز را به عربي بخوانيم ؟

يكي از پرسش هایی كه برخی درباره نماز مطرح می كنند این است : چرا باید نماز به زبان عربی خوانده شود؟

همراه این سؤال انتقاد می كنند كه خواندن نماز به زبان عربی،برای عرب زبان ها یك نوع عبادت، پرستش و مناجات با خداست، زیرا آنان معنا و مفهوم اذكار نماز را می فهمند. اما برای مردمی كه زبان مادری آنان عربی نیست، خواندن نماز به زبان عربی و گفتن اذكاری كه معنی آن را نمی دانند روح مناجات، نیایش و معنویت را برای آنان در پی ندارد.

چرا نماز را به عربي بخوانيم ؟

يكي از پرسش هایی كه برخی درباره نماز مطرح می كنند این است : چرا باید نماز به زبان عربی خوانده شود؟

همراه این سؤال انتقاد می كنند كه خواندن نماز به زبان عربی،برای عرب زبان ها یك نوع عبادت، پرستش و مناجات با خداست، زیرا آنان معنا و مفهوم اذكار نماز را می فهمند. اما برای مردمی كه زبان مادری آنان عربی نیست، خواندن نماز به زبان عربی و گفتن اذكاری كه معنی آن را نمی دانند روح مناجات، نیایش و معنویت را برای آنان در پی ندارد.

حال كه این طور است ، بهتر نیست همان گونه كه عرب ها نماز را به عربی می خوانند، مردم دیگر به زبان خودشان بخوانند؟ مثلاً آنها كه زبان مادریشان فارسی است به زبان فارسی، ترك زبانان به زبان تركی و روس ها به زبان روسی و ...؟

 

پاسخ نخست

 

فرض كنید اسلام اجازه داده بود نماز به زبان غیر عربی خوانده شود، تصور كرده اید كه چه مشكلاتی برای مسلمانان پیش می آمد؟ توجه كنید كه اسلام خواسته است مسلمانان سراسر جهان به صورت یك ملت و امت واحد زندگی كنند، به ویژه از نظر سیاسی و اقتصادی، یك واحد بزرگ سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان باشند تا بتوانند استقلال، عزت و اصالت خود را حفظ كنند.

با توجه به این كه وحدت، از اركان امت اسلامی است ، باید عواملی برای تقویت پیوند میان مسلمانان پیش بینی شود. یكی از این عوامل یك رنگ بودن و یك جور بودن در برخی از عبادات، از جمله « نماز» است كه اصلی ترین عبادت مسلمانان است.

خوب دقت كنید: اگر قرار شود مثلاً در مساجد انگلستان، مردم به زبان انگلیسی نماز بخوانند و در ایران به زبان فارسی و در تركیه به زبان تركی و در مساجد حجاز به زبان عربی، یك مسلمان اهل انگلیس یا ایران هنگامی كه به حجاز مسافرت می كند و به یكی از مساجد وارد می شود خود را كاملاً غریبه احساس می كند. حتی در كشورهایی كه اهالی آن دارای گویش های مختلفی هستند و یا لهجه های متفاوتی برای یك زبان وجود دارد، باز این مشكل وجود خواهد داشت.

یا هنگامی كه یك مسلمان عرب زبان به ایران یا تركیه بیاید و به مساجد برود، هیچ آشنایی با قرائت آنان ندارد و نمی تواند در جماعت آنان شركت جوید.

هم چنین است اذان نماز. هدف از اذان، اعلام وقت نماز است. اگر قرار باشد اذان به غیر عربی باشد، چنانچه یك مسلمان عرب زبان یا انگلیسی زبان مثلاً به ایران مسافرت كند و بخواهد بداند مسجد كجاست و آیا وقت نماز شده است یا نه، اگر اذان به زبان فارسی گفته شود، تشخیص نخواهد داد كه آیا این اذان است كه خوانده شد و یا آواز. در حالی كه همین آشنایی لفظی با نماز و اذان سبب می شود كه هر مسلمانی به هر یك از ممالك اسلامی برود بتواند در مساجد شركت كند و نماز بخواند.اذان و نماز برای او همان مفهومی را دارد كه در كشور خود دارد.از طرفی این نماز یكسان و به یك زبان مشترك ،سبب می شود مسلمان در كشورهای اسلامی دیگر احساس غربت نكند بلكه با ساير مسلمانان احساس اشتراك ، برادری و وحدت داشته باشد.

پاسخ دوم

 

علاوه بر مطلب بالا، مسئله نماز جماعت و نماز جمعه است . امام نماز را به چه زبانی بخواند تا برای مأمومین مفهوم باشد؟ به زبان عربی، تركی، فارسی، انگلیسی و یا ... یا در مراسم بزرگ حج چه باید كرد؟ هر سال صدها هزار نفر مسلمان در ایام حج واجب ، در مكه و مدینه دور هم جمع می شوند. آن جا نماز ها را به چه زبانی بخوانند؟

الان هنگامی كه در مسجدالحرام نماز جماعت خوانده می شود همه مسلمانان ، امام و مأموم، به یك شیوه نماز می خوانند. اگر این هماهنگی نباشد، آیا فلسفه حج كه تحقق وحدت و یكپارچگی اسلامی است تحقق خواهد یافت ؟

بنابراین بهتراست نماز و اذان و اقامه كه اعلام عمومی برای نماز است به یك زبان عمومی اسلامی باشد كه همه آن را بفهمند و این زبان ، خود بخود زبان قرآن ، یعنی عربی خواهد بود.

 

قبول داریم كه بهتر است نماز به زبان عربی خوانده شود و مسلمانان باید آن را فراگیرند. اما همه مسلمانان نمی توانند معنای جملات نماز را یاد بگیرند. نمازگزاری كه نماز می خواند ولی معنای جمله هایی را كه می گوید نمی داند، نمازش ناقص است. می توان گفت ؛ نمازش بدون روح و حالت نیایش است.

 حل این مشكل به این نیست كه احیاناً گفته شود: هر مسلمانی نماز را به زبان خود بخواند. این جور كه حل مشكل كردن، كار انسان های تنبل و كم كار است. ما در دوره ای زندگی می كنیم كه بسیاری از كودكان و نوجوانان دنیا دست كم با یك زبان خارجی آشنا هستند و این موضوع، یكی از نشانه های رشد و از عوامل پیشرفت هر ملت به شمار می آید. در همین كشور ما دانش آموزان از سال اول راهنمایی شروع به یادگیری دو زبان خارجی ( انگلیسی و عربی ) می كنند. چه اشكالی دارد كه بچه های مسلمان ، سی تا چهل جمله عربی بدانند به طوری كه در برخورد با یك مسلمان دیگر ، به اندازه سی چهل جمله ، زبان مشترك داشته باشند و این انگیزه ای بشود تا همه مسلمانان به اندازه تفاهم با همدیگر زبان عربی را یاد بگیرند؟

جمله های نماز با اذان و اقامه ، مجموعاً 29 جمله كوتاه است ، و بدون اذان و ا قامه 20 جمله است. یاد گرفتن 20 یا 29 جمله عربی با معنی روشن آن ، برای هر كس كه علاقه داشته باشد، كار ساده ای خواهد بود.

ضرورت صحیح خواندن نماز

 

1. ما انسان ها درگفت و شنودهای روزانه سعی می كنیم با مخاطبان خود به طور صحیح و شایسته سخن بگوییم . هر اندازه ، مخاطب نزد ما محترم تر و عزیزتر باشد تلاش می كنیم كلمات را صحیح تر بر زبان جاری و جملات را به شكل زیباتری بیان كنیم. حال اگر مخاطب در نماز و نیایش ، خدای مهربانی است كه محبوب ماست و ما به او عشق می ورزیم، طبیعتاً باید سعی كنیم با او به طرز صحیح صحبت كنیم و سخن بگوییم ؛ كلمات و جملات نماز را درست تلفظ كنیم تا رضایت خاطر او را جلب كنیم.

2. آیا می دانید كه جابه جا تلفظ كردن حرف در كلمات عربی و یا تغییر حركت آن ها، باعث تغییر معنای كلمات می شود، و یا كلمه را بی معنا می كند؟ حال اگر در گفتن اذكار نماز به این مسئله توجه نكنیم، چه بسا معنای جمله ها، عبارت ها و ذكرهای نماز تغییر كند و این سهل انگاری با روح نماز - كه اعلام بندگی به درگاه خداونداست - سازگاری ندارد.

برای آگاهی از اهمیت این موضوع، چند كلمه از كلمات نماز ارائه می شود تا ملاحظه كنید تلفظ اشتباه آن ها به چه میزانی موجب تغییر معنا می شود:

 

صحیح   اشتباه

حَمد : ستایش        هَمد : مردن، خاموش شدن

صِرَاط: راه          صِراد : درفش كفاشی

صِرَاط : راه         سُراط : بلند و برا

ضَالِّین : گمراهان  زَالین : ریخته شدگان

عَظِیم : بزرگ      عَزیم : دشمن سرسخت

صَلِّ: درود فرست سَلِّ : تسليت بگو

 

تصحیح قرائت نماز از نظر مراجع

 

هر یك از ما مسلمانان در انجام امور عبادی و فروع دین ، و از جمله در احكام مربوط به نماز مقلد یكی از مراجع بزرگوار تقلیدهستیم. جا دارد درباره ضرورت صحیح خواندن نماز، سه مسئله از توضیح ا لمسائل مراجع معاصر تقدیم شما نمازگزاران گرامی شود:

مسئله 997 : « انسان باید نماز را یاد بگیرد كه غلط نخواند ...» این مطلب فتوای همه مراجع تقلید معاصر است.

مسئله 998: كسی كه حمد و سوره و چیزهای دیگر نماز را به خوبی نمی داند و می تواند یاد بگیرد، چنانچه وقت نماز وسعت دارد، باید یاد بگیرد.

و اگر وقت تنگ است ، بنا بر احتیاط واجب1 در صورتی كه ممكن باشد، باید نمازش را به جماعت بخواند.

مسئله 1000. اگر یكی از كلمات حمد یا سوره را نداند،3 یا عمداً آن را نگوید یا به جای حرفی حرف دیگر بگوید، مثالاً به جای (ض)، (ظ) بگوید، یا جایی كه باید بدون زیر و زبر خوانده شود، زیر و زبر بدهد، یا تشدید را نگوید، نماز او باطل است.

فتوای مقام معظم رهبری (دامت برکاته)

واجب است همه ذكرهای واجب نماز از قبیل قرائت حمد و سوره و غیر آن به طور صحیح قرائت شود و ا گر نمازگزار كیفیت صحیح تلفظ كلمات عربی را نمی داند واجب است یاد بگیرد و اگر قادر به یادگیری نیست ، معذور است .

 

مطالب مشابه

ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی